W załączeniu publikujemy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 17 lutego br. w sprawie skargi jaką złożyli do WSA Panowie: Michał Znamirowski, Tadeusz Basiak i Krzysztof Zadora na uchwałę Rady Gminy Iwanowice z dnia 30 kwietnia 2015 r. w sprawie udzielania i rozliczania dotacji dla szkół, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych (…) oraz trybu i zakresu prawidłowości pobierania i wykorzystywania dotacji.
Przypomnijmy zaskarżone punkty uchwały Rady Gminy:
Paragraf 4 ust. 2 – O wysokości kwoty dotacji należnej na jednego ucznia jednostki Wójt Gminy Iwanowice informuje pisemnie wnioskodawcę do 31 grudnia roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. Jednostka dla której Wójt ustalił wysokość dotacji zwana jest dalej „uprawnionym do dotacji”.
Paragraf 7 ust. 2 – Ustalona kwota zobowiązania Gminy Iwanowice z tytułu wyrównania dotacji należnej za poprzedni rok budżetowy przekazywana jest na rachunek bankowy jednostki w terminie do ostatniego dnia marca następnego roku budżetowego.
Paragraf 7 ust. 4 – Przepis ust. 2 nie stosuje się w przypadku, gdy przed upływem terminu określonego w ust. 2 wszczęte zostało postępowanie administracyjne w przedmiocie zwrotu dotacji niewykorzystywanej do końca roku budżetowego, wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem lub jej pobrania niezależnie lub w nadmiernej wysokości stosownie do przepisów ustawy o finansach publicznych. W przypadku takim ewentualna kwota zobowiązania Gminy Iwanowice z tytułu wyrównania dotacji należnej za poprzedni rok budżetowy przekazywana jest na rachunek bankowy jednostki w terminie 14 dni od dnia kiedy decyzja administracyjna kończąca postępowanie, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym stanie się ostateczna.
Paragraf 7 ust. 6 – Przedszkola, inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły, placówki oświatowe a także organy je prowadzące zobowiązane są do prowadzenia dokumentacji finansowo-księgowej w sposób umożliwiający jednoznaczne określenie sposobu wykorzystania dotacji zgodnie z art. 80 ust. 3d lub art. 90 ust. 3d ustawy.
Paragraf 8 ust. 1 – Środki dotacji przekazanej w roku tytułem wyrównania za rok ubiegły lub lata ubiegłe można rozliczyć wydatkami z roku jej wypłacenia, albo wydatkami roku, którego dotyczyła, pod warunkiem, że wydatki te nie były przedmiotem rozliczenia dotacji odpowiednio za rok ubiegły lub za lata wcześniejsze w których się należała.
Paragraf 8 ust. 2 – Do rozliczenia dotacji z ust. 1 stosuje się § 7 i § 9, z tym że załącznik nr 3 należy wypełnić oddzielnie dla dotacji roku bieżącego i oddzielnie dla każdej z dotacji otrzymanej za rok lub za lata ubiegłe.
Paragraf 10 ust. 3 – Kontrolujący może zażądać przedłożenia dla celów kontroli kopii dokumentów związanych z przedmiotem kontroli przez kontrolowaną jednostkę wyznaczając w tym celu odpowiedni termin.
Paragraf 13 ust. 1 – Na dowodach księgowych sfinansowanych z dotacji dla jednostki umieszcza się na trwałe opis określający nazwę jednostki i kwotę, na którą wydatek został sfinansowany z dotacji z budżetu Gminy Iwanowice dla jednostki.
Pisałem już wcześniej, że wyrok WSA w Krakowie w zdecydowanej większości potwierdził słuszność działań Urzędu Gminy w zakresie kontroli szkół prowadzonych przez osoby fizyczne. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił jedynie paragraf 7 ust. 4, co oznacza, że Urząd Gminy ewentualne wyrównania do szkół publicznych za ubiegły rok budżetowy będzie regulował do końca marca roku następnego, bez względu na wynik przeprowadzonych kontroli.
Pozostałe punkty, które zostały zaskarżone, WSA w Krakowie uznała za zgodne z prawem. W uzasadnieniu możemy przeczytać m.in.
“Oczywistym (…) jest, że w trakcie roku budżetowego następuje konkretyzacja prognozowanych danych a w konsekwencji na ostatni dzień roku budżetowego organowi dotującemu znane są końcowe informacje stanowiące podstawę ustalenia ostatecznej stawki dotacji oświatowej. Określając wysokość dotacji należy brać pod uwagę wyłącznie wydatki ostateczne poniesione przez wszystkich beneficjentów a wskazane w jednostkowych sprawozdaniach. Zaskarżone zapisy tych zasad w żaden sposób nie naruszają. Jeżeli stwierdzone zostanie, że kwota dotacji nie odpowiada rzeczywistej, podlega ona weryfikacji poprzez wyrównania. Kwestionowane przepisy uchwały usprawniają rozliczenie dotacji poprzez jej wyrównanie czyli wypłacenie i rozliczenie w roku następującym po roku, w którym została wypłacona dotacja oświatowa. Wypłacone środki publiczne tytułem wyrównania należy zatem potraktować jako dotację oświatową bowiem na ten konkretny cel zostały wydatkowane.” (str. 14 wyroku WSA)
“Sąd w składzie orzekającym podkreśla, że zgadza się w pełni z orzecznictwem sądów administracyjnych zgodnie z którym nie może budzić wątpliwości, że w odniesieniu do środków publicznych muszą obowiązywać szczególne zasady weryfikacji ich wydatkowania przez podmioty niewchodzące w skład sektora finansów publicznych wynikające z zasady jawności i przejrzystości finansów publicznych. Cele te, w odniesieniu do dotacji oświatowych, są realizowane poprzez stanowienie aktów prawa miejscowego określających szczegółowo reguły, procedury i granice kontroli, zgodnie z ustawową delegacją zawartą w art. 90 ust. 4 u.s.o. (wyrok NSA, sygn. akt: II GSK 1374/14).” (str. 17 wyroku WSA).
Na koniec konkluzja dotycząca tego w jaki sposób organy prowadzące szkoły w Damicach, Naramie i Poskwitowie zastosowały się do wyroku WSA.
Z końcowego rozliczenia dotacji za 2015 r. wynika m.in. że:
1) Szkoły w Damicach powinny otrzymać wyrównanie za 2015 r. w kwocie 130 440,01 zł dla szkoły podstawowej i 6 122,14 zł za kształcenie specjalne. Jednocześnie Pan Tadeusz Basiak powinien zwrócić do Urzędu Gminy kwotę 16 399,68 zł z racji nadpłaty jaką otrzymał na prowadzenie oddziału przedszkolnego.
2) Szkoły w Poskwitowie powinny otrzymać wyrównanie w kwocie 157 428,18 zł dla szkoły podstawowej i 31 550,67 zł dla gimnazjum. Jednocześnie Pan Michał Znamirowski powinien zwrócić do Urzędu Gminy kwotę 14 997,12 zł z racji nadpłaty jaką otrzymał na prowadzenie oddziału przedszkolnego.
3) Szkoły w Naramie powinny otrzymać wyrównanie w kwocie 169 048,03 zł dla szkoły podstawowej, 26 821,47 zł dla gimnazjum i 31 037,46 zł za kształcenie specjalne. Jednocześnie Pan Krzysztof Zadora powinien zwrócić kwotę 18 089,60 zł z racji nadpłaty jaką otrzymał na prowadzenie oddziału przedszkolnego.
W dniu 31 marca br. na konto szkół publicznych Urząd Gminy Iwanowice przesłał tytułem wyrównania wymienione powyżej środki finansowe. W sumie była to kwota 643 263,42 zł, z czego Pan T. Basiak otrzymał 136 562,15 zł, Pan M. Znamirowski 188 978,85 zł a Pan K. Zadora 226 906,97 zł. Pozostałą kwotę (90 815,45 zł) otrzymały w formie wyrównania Szkoły w Celinach, Grzegorzowicach, Sieciechowicach i Widomej. Jednocześnie Gmina Iwanowice powinna otrzymać tytułem wyrównania od organów prowadzących placówki w Damicach, Naramie i Poskwitowie kwotę 49 486,40 zł. Uzasadnieniem dla konieczności dokonania zwrotu tych środków, był mniejszy niż planowany średnioroczny koszt dziecka w oddziałach przedszkolnych na terenie Gminy Iwanowice. Okazuje się, że ta prosta zasada jest zrozumiała dla w/w organów prowadzących tylko wtedy, kiedy to im należy się dopłata. Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy nawet złotówki zwrotu. W odpowiedzi na wezwania do zapłaty otrzymaliśmy natomiast pisma, które również publikujemy w załączeniu. Zacytujmy odpowiedź Pana K. Zadory, który stwierdził m.in. “(…) organ prowadzący nie może odpowiadać za błędy w obliczeniach i korygować rozliczenie dotacji po zakończeniu roku, na który była ona udzielona. Jedynym rozwiązaniem w tym przypadku jest umorzenie przez Pana tej części dotacji, która została błędnie naliczona”.
I to w zasadzie tyle, na temat przestrzegania prawa lokalnego i wyroków sądów oraz woli współpracy w/w organów prowadzących szkoły w Damicach, Naramie i Poskwitowie. Sprawy tak nie zostawimy. Rozpoczęliśmy procedurę administracyjną w zakresie zwrotu tych kwot, która pewnie zostanie zaskarżona do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, jak zapowiedział już w swym piśmie Pan M. Znamirowski.
Robert Lisowski
Wójt Gminy Iwanowice